«.... A Espanya la salvació ha de venir-li per l’educació»
Manuel Bartolomé Cossío.
President Missiones pedagógiques 1936.
Font: Centre d’interpretació del Far de Cavalleria.
Font: Museu Reina Sofia de Madrid. |
L'Espanya del segle XX era una Espanya rural i endarrerida, abans de la victòria republicana a les urnes un 35% de la població era analfabeta. L'educació de la població, i sobretot d'aquella població rural aïllada dels avenços que es poden veure a les grans ciutats, fou una de les grans preocupacions, com ja detectam el 1900 amb la creació del "Ministerio de Instrucción pública y Bellas Artes" o amb la "Institución de libre Enseñanza", qui reclamava la creació del "Patronato de Misiones pedagógicas".
El govern provisional de la República, el 29 de maig del 1931 va crear per decret aquest "Patronato de Misiones Pedagógicas", amb un objectiu claríssim: fomentar la cultura general amb la creació de biblioteques, fixes o ambulants, apropar les projeccions cinematogràfiques i representacions teatrals, concerts i museus, ajudar a l'orientació pedagògica dels mestres de les escales rurals, així com mostrar l'educació ciutadana necessària per poder fer comprendre els principis d'un govern democràtic. Com diu el propi "Patronato de las missiones", "el aislamiento es el origen de las Misiones y la justicia social su fundamento". Aquestes missions pedagògiques arribaren aproximadament a uns 7.000 pobles, que es beneficiaren de les gairebé 200 missions que s'organitzaren, i de tots els serveis i activitats que es van oferir des del Patronato.La gent que conformava les missions pedagògiques eren persones estacades del món de les lletres, l'art, la música, l'educació... entre elles podem trobar noms com María Moliner, Rafael Dieste, Antonio Machado, María Zambrano, Federíco García Lorca o Luis Cernuda, Ismael de la Serna i Ramón Gaya i Pomés, o el músic Eduardo Martínez Torner, així com moltes persones anònimes que van participar en aquesta tasca.Aquestes missions pedagògiques i ambulants per tot el territori espanyol aprovaven al medi rural tot un seguit d'objectes mai vistos per aquesta població, entre el seu equipament es podien veure projectors cinematogràfics i col·leccions de pel·lícules i documentals, gramòfons amb músiques diverses, llibres, el museu ambulant amb reproduccions d'obres del Museu del Prado, així com tot un programa d'activitats culturals que podien incloure jocs infantils, titelles, representacions de teatre o lectures poètiques.
Museu ambulant. Font: Patronato Misiones pedagógicas. |
“Somos una escuela ambulante […]
donde no hay que aprender con lágrimas”
Manuel Bartolomé Cossí, 1931
Font: Patronato Misiones pedagógicas. |
A Menorca les missions van col·laborar en l'arribada de totes aquestes innovacions a l'illa. Si ens fixam en els fars de l'illa, podem veure com aquests van ser focus de cultura, ajudant al desenvolupament cultural i educatiu del seu entorn. Com podem veure al Centre d'Interpretació del Cap de Cavalleria, amb l'arribada de la II República Espanyola i l'interès per apropar l'educació a totes les parts del territori, es va sol·licitar la creació de la biblioteca del Far de Cavalleria, on va arribar a haver-hi un centenar de llibres que varen recórrer els diferents fars de l'illa i van ajudar l'alfabetització del seu entorn proper. Els fars doncs, va ser centre d’educació, d’alfabetització per la gent que vivia en els llocs (cases de pagès) propers, on els infants podien aprendre a llegir, escriure o matemàtiques com sumar, restar o multiplicar.
Font: Centre d'Interpretació del Far de Cavalleria |
Desgraciadament, i amb l'arribada de la Guerra Civil Espanyola, tot aquest esforç pedagògic i cultural es va veure truncat per les noves necessitats del Govern República, i les missions van acabar el 1937.
Fonts d'informació:
- Centre d'interpretació del Far de Cavalleria.
- http://www.aboriginemag.com/les-missions-pedagogiques-i-la-segona-republica/
- Las Misiones pedagógicas. Alejandro Tiana. Ed. Catarata.
-
Comentaris