Identitat i turisme.
El principal
objectiu del turisme és l'activació de l'experiència cognitiva,
emocional i recreativa del destí, direm del territori. És a dir,
el coneixement i les vivències són elements, que com els recursos
naturals i culturals, s'haurien de considerar com recursos potencials
d'ús del turisme.
La industria del
turisme produeix una ideologia que normalment desenvolupa uns valors
referits a la cultura, al medi ambient i la conservació, i on
actualment, es comença a valorar el territori com a capital. Segons
la UNESCO, podríem xerrar de Paisatge Cultural, és a dir, la
interacció i mediació de l'home i la naturalesa en qualsevol
cultura.
D'aquesta manera,
l'oferta turística ha de fer visible una identitat dels productes
que pugui tenir diferents atributs que acabin en una única
identitat, que en la majoria dels casos apareixerà representada en
el territori. Ara bé, hem de tenir present que tota identitat es
basa en la seva contraposició, i al cap i a la fi, aquestes
diferències acaben per construir marques que representen les
identitats, que en alguns casos seran d'origen i d'altres, identitats
construïdes cultural o històricament. Podem dir doncs, que en molts
de casos, els productes turístics apareixen com un reflex
distorsionat del que és la societat que els produeix. Per exemple,
en el paper que juga la cultura, fent referencia a la identitat,
moltes vegades es construeix entorn el producte turístic que
s'oferta, anant de la mà dels promotors. Cultura, que ja no és el
resultar de una forma de viure, sinó que els caràcters culturals es
troben entorn al producte.
En molts de casos la
gent es sent part d'un territori, d'un paisatge, i si bé és cert
que el fenomen globalitzador, i la dialèctica global-local està
afectant molt als territoris, avui dia molts autors xerren de
transnacionalització, però es segueix actuant com una cultura
territorialitzadora, és a dir, que el paisatge segueix tinguen un
rol social i cultural molt important, la construcció de les
identitats personals i col·lectives, així com el seu manteniment i
consolidació. El paisatge no és tant sols un reflex de la cultura,
sinó que es part de la seva constitució i, per tant, una expressió
activa de la ideologia, és a dir, una mirada, o una manera de veure,
sent doncs, una construcció del món, de la seva forma fer veure el
mon. Podríem dir, que el paisatge es una construcció social i
cultural anclada en un espai físic, una realitat física i la
representació cultural d'ella.1
El paisatge doncs,
té un valor immaterial, on
podem trobar-hi valors estètics, morals, simbòlics i identitaris,
tots ells potencialment comunicables. D'aquesta forma, el paisatge
pot esdevenir un argument comunicatiu en la promoció turística,
tinguen un paper fonamental en el procés de formació, consolidació
i manteniment de les identitats. És interessant veure com, en un
moment d'homogeneïtzació global, apareguin elements com la
denominació d'origen, o un creixent interès per fixar imaginaris i
identitats territorials, mitjançant reivindicacions històriques,
culturals o religioses, constatant la revaloració dels llocs i la
necessitat de singularitzar i destacar els elements significatius
que el distingeixen. Hem d'entendre doncs, que el patrimoni, i els
possibles actius patrimonials van més enllà del patrimoni material,
pel que podem entendre que el patrimoni cultural no es limita a
monuments i col·leccions d'objectes, sinó que està composat també
de tradicions o expressions vives, heretades, ja siguin orals o
escrites, arts del espectacle, usos socials, rituals, actes festius,
tècniques, sabers, etc. Segons la Convención para la Salvaguarda
del Patrimonio Cultural Inmaterial del 2003, hem d'entendre el
patrimoni cultural inmaterial com `los usos, representaciones,
expresiones, conocimientos y técnicas que las comunidades, los
grups, y en algunos casos los individuos reconozcan como parte
integrante de su patrimonio cultural. Este patrimonio, que se
transmite de generación en generación, es recreado constantemente
por las comunidades y grupos en función de su entorno, su
interacción con la naturaleza y su historia, infundiéndoles un
setimineto de intentidad y continuidad, contribuyendo así a promover
el respeto de la diversidad cultural y la creatividad humana'.
Ara bé, i com hem
dit abans, vivim en l'era de la simulació, i aquesta simulació la
veim també en els paisatges, on aquests paisatges de referència que
es tenen en l'imaginari col·lectiu xoquen amb els paisatges que la
majoria de nosaltres veu habitualment, donant lloc a una crisi de
representació. La socialització del paisatge ha estat creada a
través de les diferents imatges que ens han arribat al llarg dels
anys i dècades que han creat l'imaginari col·lectiu dels paisatges,
compartit i socialment acceptat, però que en molts casos pot no
correspondre a la realitat del territori.
Podem veure com el
paisatge ha esdevingut una peça clau en la promoció turística, ja
sigui de territoris o ciutats, i no només en l'àmbit de la promoció
turística, sinó també en la construcció de identitats, el que ens
torna una altre vegada a les difícil relacions entre la realitat i
la seva representativitat, i que ens porta a una de les paradoxes de
la postmodernitat, la crisis de l'autèntic. En el cas del patrimoni
immaterial, aquest s'ha convertit en un objecte museístic, en el
fòssil de pràctiques de la població i no en el que realment és,
la expressió sentida i viscuda de la gent, de la identitat
col·lectiva, el que MacCanell anomena 'l'etnicitat construida'.
1Nogué,
J. La dimensión comunicativa del paisaje. 2011, pp.27.

Es Papalagis de Es Papalagis està subjecta a una llicència de Reconeixement-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons

Es Papalagis de Es Papalagis està subjecta a una llicència de Reconeixement-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons
Comentaris